KWALON blogarchief

Play-alongs: Door samen te spelen gaan kinderen meer inzichten delen.

Eline Ellerbeck

Risicovol spelen is een spannende, uitdagende vorm van spelen waarbij de kans op letsel aanwezig is. Het is goed voor de fysieke- en mentale ontwikkeling van kinderen, maakt spelen spannender en geeft kinderen de kans hun grenzen te verkennen. Voorbeelden van risicovolle spelcategorieën zijn hoog klimmen, vies worden, hutten bouwen met losse onderdelen, hoge snelheden • Lees meer »

Posted in blog | Tagged | Leave a comment

Help! We maken een tentoonstelling – Cureren als methode voor interventie en uitnodiging in etnografisch onderzoek

Carolien Lubberhuizen & Winona Boomkens

Op 10 september opent in Westland de expositie “Gedeelde Oogst, Verbonden Verhalen“, een participatieve tentoonstelling over landbouwerfgoed, de veranderende rol van rituelen en migratie. Eerder is de tentoonstelling al onderdeel geweest van de jaarlijkse bloesemzegening in een kerkje in het Belgische Haspengouw. Het samenstellen en exposeren van de tentoonstelling is onderdeel van Carolien Lubberhuizen’s promotieonderzoek • Lees meer »

Posted in blog | Tagged | Leave a comment

Barrières van Objectiviteit binnen Geëngageerd Onderzoek

Merel Elisabeth Driessen

De steile afdaling van Edinburgs Royal Mile biedt een panorama van het Schotse parlementskwartier, waarvan de rechterzijde getransformeerd is in een zee van Schotse en Europese vlaggen. Vandaag bezet de onafhankelijkheidsbeweging de hoofdstad om te protesteren tegen “enforced Westminster rule”. Ik spot Grace[1], een bekend onafhankelijkheidsactivist in de stad en leidster van de groep waar • Lees meer »

Posted in blog | Tagged | Leave a comment

Positionality meetings als methode om kritischer te reflecteren op positionaliteit

Laura Kapinga & Rik Huizinga

Kwalitatieve onderzoekers kennen allemaal het belang van reflectie, maar in veel onderzoeksprojecten blijft kritisch reflecteren op positionaliteit uitdagend. Reflecties blijven daardoor vaak oppervlakkige en comfortabele opsommingen van identiteitskenmerken die de positie van de onderzoeker en het onderzoek (onbedoeld) zouden moeten rechtvaardigen (zie ook McCutheon en Kohl, 2015; Pillow 2003). Wij introduceren groepsgewijze reflectiemomenten, zogenaamde positionality • Lees meer »

Posted in blog | Tagged | Leave a comment

De kracht van etnografie en co-analyseren

Erik Meij

Wanneer ik college geef, of bestuurders en beleidsmakers probeer te doordringen van het belang van etnografisch onderzoek, begin ik mijn verhaal steevast met de etnografen die mij inspireren in het doen van onderzoek. Mitch Duneier is één van die etnografen. Hij schetst dat ‘(…) etnografie draait om het met eigen ogen observeren van gemeenschapsleven. Het • Lees meer »

Posted in blog | Tagged | Leave a comment

Ethische dilemma’s in etnografisch onderzoek met jongeren

Janine Venema

Voor mijn etnografisch onderzoek met jongeren deed ik observaties in een buurtcentrum en hield ik wandelinterviews door de wijk. Hierdoor werd ik voor langere tijd onderdeel van deze jongeren hun dagelijks leven. Dat riep een aantal ethische kwesties en dilemma’s op zowel voor, tijdens, als na het veldwerk waarvan ik een aantal in deze blog • Lees meer »

Posted in blog | Tagged | Leave a comment

Documentaire maken als methode: Het sociale leven in winkelstraten

Bas Spierings en Irina van Aalst

William Whyte kan worden gezien als pionier op het gebied van onderzoek naar het dagelijkse leven in stedelijke openbare ruimten met behulp van visuele methoden. In de jaren zeventig van de vorige eeuw installeerde hij analoge videocamera’s op gebouwen rondom pleinen in New York City om het gebruik van deze levendige ruimten gedurende weken te • Lees meer »

Posted in blog | Tagged | Leave a comment

Het kwalitatieve interview versus het hulpverleningsgesprek

Hans Neyndorff and Jeanine Evers

Twee ogenschijnlijk vergelijkbare werelden bleken toch meer verschillend dan we van tevoren hadden gedacht. Dit werd duidelijk toen wij, Hans, psychiater, en Jeanine, antropoloog/bestuurskundige, met elkaar in gesprek raakten. Des te complexer wordt het als deze twee werelden moeten worden samengevoegd op het moment dat men kwalitatief wetenschappelijk onderzoek wil doen in de medische wereld. • Lees meer »

Posted in blog | Tagged | Leave a comment

Creative Urban Methods: Walking Theory

Sigrid Merx and Jente Hoogeveen

This is the last of a series of blogs about creative urban methods. For the introduction and longer versions of the blogs, see the website of CRUM. In this blog we introduce a creative walking method that we designed to engage with urban theory and issues. Walking the city is a way to include the • Lees meer »

Posted in blog | Tagged | Leave a comment

Datafication and civic engagement in smart urban futures

Corelia Baibarac-Duignan

This is the fifth of a series of blogs about creative urban methods. For the introduction and longer versions of the blogs, see the website of CRUM. There has been a surge in critical studies on the ongoing ‘datafication’ of urban life (van Es and Schäfer, 2017), for example, in relation to data extraction, algorithmic • Lees meer »

Posted in blog | Tagged | Leave a comment

Creative Urban Methods: Musicking and Improvisation in Ethnographic Research

Martijn Oosterbaan

Foto Martijn Oosterbaan: Percussion instruments in a Pentecostal Church in Rio de Janeiro, Brazil This is the fourth of a series of blogs about creative urban methods. For the introduction and longer versions of the blogs, see the website of CRUM. When I started my fieldwork on the boom of Pentecostal churches in Rio de • Lees meer »

Posted in blog | Tagged | Leave a comment

Creative Urban Methods Part III: Photo-walk your neighborhood

Irina van Aalst

This is the third of a series of blogs about creative urban methods. For the introduction and longer versions of the blogs, see the website of CRUM. Photographs have been used in Urban Geography as data and illustrations of specific situations for a long time (Rose, 2014). Visual methods have for example been used to • Lees meer »

Posted in blog | Tagged | Leave a comment

Creative Urban Methods Part II: Toolkitting as a Method

Iris van der Tuin

Image: Brainstorms about the ideal post-pandemic neighborhood: CRUM workshop Exploring Present Futures (CRUM website) This is the second of a series of KWALON blogs (in English) about creative urban methods in which toolkitting as a method is put central. A toolkit is a collection of tools that is used to consciously activate certain procedures for • Lees meer »

Posted in blog | Tagged | Leave a comment

Creative Urban Methods: Introduction

Nanna Verhoeff & Sigrid Merx

Image: CRUM workshop Walking-Thinking held in 2021 (CRUM website) Creative Urban Methods: Introduction Nanna Verhoeff & Sigrid Merx (Utrecht University, Department of Media and Culture Studies) This is the first of a series of KWALON blogs (in English) about creative urban methods. In 2019 the research initiative CRUM was launched: short for Creative Urban Methods. • Lees meer »

Posted in blog | Tagged | Leave a comment

Tekenen, knutselen of aan de slag met LEGO? Betrekken van kinderen in onderzoek met behulp van creatieve methoden

Kirsten Visser

Foto @creative commons (fotograaf Jonathan Cutrer) ‘Kinderen mogen hun mening geven. Zeker als het over henzelf gaat. Naar die mening moet worden gevraagd en ook echt worden geluisterd. De overheid moet hiervoor zorgen’, zo luidt artikel 12 van het Verdrag voor de Rechten van het Kind. Een ambitieus doel, maar hoe zorgen we ervoor dat • Lees meer »

Posted in blog | Tagged | Leave a comment

De tolk als cultural broker in politiek gevoelige situaties

Jolien Klok

Mei 2018. Een zaal vol mensen op het gemeentehuis van een Turks dorp. De gouverneur van de provincie is op werkbezoek en zojuist is mij – als ‘Europese onderzoeker’ – door de voorzitter gevraagd of ik een vraag wil stellen. Ik ben hierop niet voorbereid. Wanhopig op zoek naar een geschikte vraag die enigszins verband • Lees meer »

Posted in blog | Tagged | Leave a comment

Focusgroepen via WhatsApp: Praktische ervaringen vanuit onderzoek met volleybalteams

Jurre Nawijn & Hanna Carlsson

‘Het is iets wat de Tukker niet direct beseft, maar Twente is verreweg de meest volleybal liefhebbende regio van het land. Als volleyballende Brabander keek ik de eerste jaren dat ik hier woonde mijn ogen uit. (…) Waar in Twente wordt gevolleybald, daar is het druk.’  Volleybalster Kim de Wild, Almelo’s Weekblad, 18 februari 2020 Ewald • Lees meer »

Posted in blog | Tagged | Leave a comment

Kwalitatieve onderzoeksprojecten begeleiden ten tijde van een lockdown

Leon Klomp

Het is begin maart 2020 wanneer ik voor het eerst contact maak met mijn groep pre-masterstudenten. In het kader van onderzoeksmethoden volgen zij een crash-course kwantitatieve en kwalitatieve methoden met in de maand februari een kennismaking met het kwantitatieve deel. Wanneer ik ze voor het eerst tref, zie ik de standaard gezichten van mensen die • Lees meer »

Posted in blog | Tagged | Leave a comment

Fotograferen als onderzoeksmethode

Rianne van Melik

‘Studying human geography at university without photographic images would be unthinkable’, aldus geograaf Tim Hall (2009, p. 453). Toch blijft het gebruik van visuele data als informatiebron of dataverzamelingsmethode in onderwijs en onderzoek nog altijd achter bij meer conventionele enquêtes of interviews. Philips (2015, p. 621) concludeert daarom dat geografiestudenten ‘methodologisch conservatief’ zijn. Om studenten bewust • Lees meer »

Posted in blog | Tagged | Leave a comment

Methodologie in beweging

Catherina Wilson

In de laatste jaren heeft de migratie- en vluchtelingenproblematiek steeds meer aandacht gekregen. Hierin is het geschetste beeld van een eenzijdige migratiestroom (naar Europa toe) onvolledig. Andere migratiestromingen, zoals bewegingen binnen de continenten zelf, zijn onderbelicht. Volgens de VN-vluchtelingenorganisatie wordt 80% van de vluchtelingen in de wereld in de buurlanden van conflictgebieden opgevangen. Oeganda is • Lees meer »

Posted in blog | Tagged | Leave a comment

Participatief onderzoek in onderwijs

Gery Nijenhuis, Irina van Aalst en Stef Dingemans

Citizen science is sterk in opkomst. Het gaat om wetenschappelijk onderzoek waarin burgers zijn betrokken en vaak een bijdrage leveren aan de dataverzameling. Dit past binnen het huidige debat over maatschappelijke relevantie en impact van wetenschap. Een snelle blik op de literatuur laat het belang daarvan zien: het bevordert een beter begrip van lokale vragen bij • Lees meer »

Posted in blog | Tagged | Reacties uitgeschakeld voor Participatief onderzoek in onderwijs

Gery Nijenhuis, Irina van Aalst en Stef Dingemans

Korte termijn etnografie in een transnationaal medialandschap

Donya Alinejad

‘Hoe ga je etnografisch veldwerk doen in een land dat je niet kent, waar je de taal niet spreekt en waar je maar twee maanden blijft?’ Dit was de vraag die me voortdurend gesteld werd tijdens de voorbereidingen van mijn veldwerk in Roemenië in de zomer van 2018. Ik zou voor het eerst van mijn • Lees meer »

Posted in blog | Tagged | Reacties uitgeschakeld voor Korte termijn etnografie in een transnationaal medialandschap

Donya Alinejad

Procesgericht onderzoek naar diversiteit binnen de ouderenzorg

Hanna Carlsson, Krystel Honsbeek en Roos Pijpers

De laatste drie jaar hebben wij, Hanna Carlsson, Krystel Honsbeek en Roos Pijpers, kwalitatief onderzoek gedaan bij verschillende zorg- en welzijnsorganisaties voor ouderen in Nijmegen, Den Bosch en Den Haag. Ons onderzoek leidde ons naar plekken als multiculturele dagbestedingen, woonzorglocaties, informatie- en servicepunten in wijkcentra en ontmoetingen tussen zorg- en welzijnsprofessionals. De vraag die wij • Lees meer »

Posted in blog | Tagged | Reacties uitgeschakeld voor Procesgericht onderzoek naar diversiteit binnen de ouderenzorg

Hanna Carlsson, Krystel Honsbeek en Roos Pijpers

Help! Hoe vind ik een goed boek voor mijn cursus kwalitatief onderzoek?

Fijgje de Boer

Welke literatuur is geschikt voor een inleidende cursus over kwalitatief onderzoek? Het klinkt tegenstrijdig, maar het roept in deze digitale tijd veel hoofdbrekens op bij de wetenschappelijke docent in kwalitatieve onderzoeksmethoden: het voorschrijven van literatuur voor een inleidende cursus over kwalitatief onderzoek. Het tegenstrijdige zit in de digitale toegang tot vele wetenschappelijke databases, die het • Lees meer »

Posted in blog | Tagged | Reacties uitgeschakeld voor Help! Hoe vind ik een goed boek voor mijn cursus kwalitatief onderzoek?

Fijgje de Boer

Morele paniek, data-paniek en hulp van Atlas-ti

Abdessamad Bouabid

De geïntegreerde morele paniekbenadering als uitgangspunt In mijn proefschrift De Marokkanenpaniek (Bouabid, 2018) heb ik de negatieve maatschappelijke reacties op de ingebeelde groep ‘Marokkanen’ onderzocht en de manier waarop verschillende Marokkaans-Nederlandse jongeren in Nederland hiermee omgaan. Dit tweeledig onderzoek heb ik kunnen doen door de ‘klassieke morele paniektheorie’ – als geconceptualiseerd door criminologen Jock Young en Stanley • Lees meer »

Posted in blog | Tagged | Reacties uitgeschakeld voor Morele paniek, data-paniek en hulp van Atlas-ti

Abdessamad Bouabid